1 thought on “The Secret, Chittamatrin, Verlangen en Het Pad”

  1. Dit is een zeer interessant onderwerp dat mij ook steeds boeit en bezig houd.
    Volgens de Vedanta is het niet de Atma die reincarneert. Atma staat er geheel buiten. Atma heeft dan ook niets met persoonlijkheid of individu te maken. Daarom is het verschil tussen de zuivere Advaita-Vedanta en het boeddhisme van Nagarjuna nog kleiner dan in het artikel is weer gegeven.
    Bij debatten tussen boeddhisten en vedantisten bespeur ik vaak een oneerlijkheid van een der partijen. Adishankaracharya (grondlegger van de Advaita-Vedanta) weerlegt in zijn debat niet zo zeer de Shunyavada van Nagarjuna (waar het Tibetaanse boeddhisme is op gebaseerd) maar meer de Sarvastivada. Boeddhisten daarentegen gaan bij zulke debatten uit van een verkeerd begrepen Advaita-leer en beseffen niet dat Atma noch een ziel is, noch iets dat te maken heeft met iemands individualiteit.

Comments are closed.