Detox experiment van een week: evaluatie

Ik ben hier om allerlei redenen niet al te actief geweest. Ten eerste was het een ongewoon drukke week. Mijn jongste broer had een voorstelling, ik leidde een theosofische studiegroep, er was een bijeenkomst met verzorgers van mijn grootmoeder, en een uitje met haar en de hele afdeling demente bejaarden…

Maar een andere reden was dat ik niet wist wat te schrijven over mijn experiment van een week. Ik ben bang dat een aantal van jullie een beetje verbaasd waren over het geheel. Een van mijn trouwe lezers vond het allemaal te veel. Zelfs Annie Besant, een Engelse dame, dronk tenslotte thee! Natuurlijk dronk ze thee.

Tja, maar niet alles wat ik doe moet in Theosofische context gezien worden. Het is waar, naar theosofische standaarden was mijn detox een beetje scheef. Ik had beter een week lang veganistisch kunnen worden en door kunnen gaan met de thee. In feite had ik zelfs een sigaret op kunnen steken! Blavatsky rookte tenslotte en de Purucker dacht dat dit slechte geesten weg jaagt, net als wierrook.

Ik denk echter dat het heel gezond is om een weekje een andere levensstijl te proberen. Het past bij de mindfulness oefeningen die ik vorig jaar online zette. Voedsel is een van de moeilijkste en makkelijkste gewoonten om te doorbreken. Het is moeilijk, omdat eten diep in ons brein zit. Suiker wordt vergeleken met een harddrug: zo moeilijk is het om daarin te minderen. Weleens iemand met over gewicht suiker in de koffie zien doen? Daarom doen ze dat.

Maar goed, je eetpatroon aan passen is veel makkelijker dan proberen een andere schoen als eerste aan te doen. Waarom? Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik heb geen idee welke schoen ik als eerste aan trek. En als je er op gaat letten, doe je dan nog wel de zelfde schoen als eerste aan? Het hele observeren van het proces verandert het.

Voedsel is, voor diegenen onder ons die het zelf kopen (alleenstaanden en de helft van de mensen die getrouwd zijn dus), iets dat we bewust moeten doen. Dus als je besluit om meer fruit te eten en geen diepvries pizza, etc. is het vrij eenvoudig om te zorgen dat je volgens die regels inkoopt in de supermarkt.

Maar goed, in het kader van mijn evaluatie, hier is het lijstje dingen dat ik mezelf beloofd had te doen:

  1. Een week lang geen Engelse thee (waarschijnlijk langer). Ik ga terug naar mijn oude voorkeur: kruidenthee. Ik drink al geen koffie, dus daar hoef ik niets aan aan te passen.
  2. Een week lang geen chocolade. Ik ben chocolade verslaafde geweest, maar het risico om terug te zakken is altijd aanwezig. De laatste tijd ben ik terug bij twee chocolade repen per week. Deze week dus niet. Op langere termijn hoop ik terug te keren naar 100g. per week.
  3. Veel groente en fruit. Verse sappen bij AH, fruit salades, gewone salades – allemaal voorverpakt in de supermarkt. Voorverpakt maakt het leven van een alleenstaande zoveel makkelijker.
  4. Noten en gedroogd fruit in de salades en als snack ‘s avonds. Dit is niet echt een verandering. Let op: de ongezouten noten zijn gezonder dan de gezouten. En je kunt best zonder het zout.
  5. Ontbijt en lunch blijft gewoon Nederlands verantwoord volkoren brood met beleg. Het enige dat ik ga veranderen: fruit erbij.
  6. Alcohol: ik drink al geen alcohol, dus daar hoef ik niets aan aan te passen.
  7. Vegetarisch: ik ben al jaren vegetarisch, dus ook hier hoef ik niets aan te passen. Ik had er voor kunnen kiezen een week lang veganistisch te worden, maar ik ben er niet van overtuigd dat dat gezond is. Dus kaas en ei blijven onderdeel van mijn voedselpatroon.

1) Een week lang geen Engelse thee, alleen kruidenthee. Dit was een succes. Ik heb ergens in die week een paar uur detox-hoofdpijn gehad, maar daarna ging het goed. Ik ga inderdaad Engelse thee in het vervolg vermijden. Engelse thee heeft, voor mij, het gevolg dat ik de signalen van mijn lichaam makkelijker kan negeren. Aangezien ik leef van mijn creativiteit, kan ik me dat niet veroorloven.

2) Een week lang geen chocolade. Feitelijk heb ik het 10 dagen vol gehouden. Het was makkelijker dan ik dacht. Toen ik eenmaal had besloten om geen chocola meer te eten, was het makkelijk om het ook niet meer te kopen. Maar toch is dit niet iets wat ik verder door zet. Ik ben terug bij een reep chocola per week en vind dat prima. Ik hoef geen asceet te worden.

3) Veel groente en fruit. Ik heb er altijd moeite mee gehad om de twee stuks fruit van het voedingsadvies op te volgen. Mijn lichaam vraagt er niet om. Feitelijk was het zo dat mijn lichaam dwingen zoveel fruit te eten heel goed voelde, maar ik werd ook vaak met honger wakker. Alsof mijn lichaam het voedsel nu sneller kon verteren of zo. Aan de andere kant miste het misschien de oliën en vetten die ik normaal gesproken net wat meer eet. Ik ga hier niet zo fanatiek mee door als vorige week, maar grapefruit wordt een vaste gast in mijn huishouden.

4-7) Die deed ik al en daar ga ik gewoon mee door.

Verder had ik me voor genomen me meer op spiritualiteit te richten en een dagelijkse wandeling te maken.

Het is me niet gelukt me meer met spiritualiteit bezig te houden. Ik zit in een soort mentale groef over de onderwerpen die ik online zet, die dus in mijn hoofd zitten, en het is me niet gelukt de knop in een keer om te draaien.

Toch was het een goede poging en ik zet het prioritizeren van wat ik online doe op mijn lange termijn lijst. Aangezien ik sinds kort kan leven van mijn online inkomen 🙂 [nieuw blog overigens], is er geen enkele reden onderwerpen toe te voegen aan wat ik al online zet. De onderwerpen waar ik wel op in zet onderhouden is genoeg werk.

De dagelijkse wandeling is wel gelukt. Ik heb gemerkt dat er vaak een pauze zit in mijn creatieve energie rond 11 uur. Dat is een goed moment om even naar buiten te gaan. Het is vast geen verrassing: ik ga proberen die er in te houden. De hele dag naar een computerscherm kijken is gewoon niet gezond, en als ik naar India ga is het handig als ik een redelijke conditie heb.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: werkte het? Nou ja, het heeft me zeker geholpen mijn prioriteiten op een rijtje te zetten. Dit soort verandering lijkt een mist uit het brein op te doen klaren. Maar goed, de voornaamste reden dat ik minder gestrest ben dan twee weken geleden is gewoon dat de webdesign klus waar ik nu al maanden mee rond loop nu echt bijna afgelopen is. Ook is het heerlijk om me niet zoveel zorgen te hoeven maken over geld, omdat ik van mijn online inkomsten kan leven.

2 thoughts on “Detox experiment van een week: evaluatie”

  1. In de eerste plaats gefeliciteerd met je online inkomsten !

    Je kunt van detoxen net zo gestresst raken (gestresseerd volgens het groen boekje, maar dat hoor ik nooit iemand zeggen) als van het onnadenkend consumeren. Uiteindelijk is het ‘luisteren naar je lichaam’ heel belangrijk, al kan dat lichaam ook danig in de war zijn door haar verleden…

Comments are closed.