Taqwacore

Sommige boeken worden legenden. Dit is er een van. Taqwacore is geschreven door een Amerikaanse moslim bekeerling, als zijn afscheid van de Islam. Het resultaat was een nieuwe moslim beweging. En die beweging zorgde ervoor dat Michael Muhammad Knight Moslim bleef. Er is zelfs een documentaire van de Moslim-punk beweging gekomen.

Iedereen die met religie bezig is, moet iets met de combinatie religie-moderniteit. Dit conflict is misschien nog wel het moeilijkst voor Moslims, omdat ze in de hoek zitten waar (vrij letterlijk) de klappen vallen.

Taqwacore is op meerdere niveau’s interessant, wat het moeilijk maakt een recensie te schrijven. Het is een beetje alsof je een doctoraal scriptie gaat samenvatten. Sterker, Knight is bezig met een studie Islamologie.

Laat ik bij het begin beginnen: de hoofdpersoon, Yusef Ali, is een Amerikaans-Pakistaanse Moslim die techniek studeert. Hij komt terecht in een huis vol met punk moslims. Het boek beschrijft hoe hij in die wereld leeft, zichzelf ontdekt en op groeit. Het boek is zo realistisch dat er een daadwerkelijke Punk-Islam scene uit ontstond. Ook geïnspireerd door dit boek zijn vrouwen gebedsbijeenkomsten gaan leiden.

Dit is niet de gebruikelijke vreedzame spirituele literatuur die ik meestal recenseer. Het gaat over jonge mannen (en een paar vrouwen) die zich afzetten tegen zowel beklemmende moslim regels als tegen westerse vooroordelen. Hun woede wordt gekanaliseerd in punk muziek en ze experimenteren met seks, drugs en rock&roll, zoals zovelen voor hen dat al gedaan hebben. En ja, sommigen worden daarbij gewelddadig.

Dit boek fascineerde me niet alleen door haar originele soefi-interpretaties van Punk-klassiekers, maar ook de verfrissende onschuld waarmee Yusef Ali zich door deze wereld begeeft. Zelfs aan het eind van het boek is hij nog een maagd die geen alcohol drinkt (want verboden in de Islam), al heeft hij wel via het internet contact met een blank meisje. Hij accepteert zijn seksualiteit (niets dramatisch: cis-hetero) en is nog steeds bezig ingenieur te worden. Kortom: iets volwassener dan aan het begin.

Ook vanuit het perspectief van de godsdienstwetenschap is dit boek fascinerend. De auteur is een bekeerde moslim die westerse waarden combineert met de Islam van Malcolm X. Dus een blanke jongen vind zijn weg door de chaos van de puberteit door zich tot de Islam te bekeren. Vervolgens rebelleert hij tegen de orthodoxe Islam door dit book te schrijven dat op zijn beurt een nieuwe verzie van de Islam tot leven schept.

Is dit cultureel imperialisme, syncretisme, or nog iets anders?

Misschien doet het er niet toe. De morele les van dit boek is eenvoudig: voel je vrij je eigen verzie van je religie te creëren en wees vriendelijk tegen hen die er iets anders van maken.

Ik kan dit boek aanraden voor ieder die worstelt met de moderniteit, geïnteresseerd is in Islam, allochtonen-cultuur, jongeren-cultuur of zelfs soefisme.

De vertaler heeft een uitputtende verklarende woordenlijst aan de Nederlandse editie toegevoegd. 2016-02-09 11.18.11

Ter verduidelijking: dit boek heb ik als presentie-exemplaar ontvangen van de vertaler, mijn broer Krijn Peter Hesselink.